Uit de praktijk: eHealth

Patiënten informeren via digitale schermen, online afspraken maken, digitaal uitslagen communiceren of elektronische consulten doen. Deze en nog veel meer digitale activiteiten vallen onder de noemer eHealth dat een steeds belangrijkere rol in de gezondheidszorg gaat spelen.

Wat doet gezondheidscentrum Charley Toorop op het gebied van eHealth? Aan het woord zijn huisarts Ronald van Leeuwen en centrumassistente Jacobine Jasperse.

Wat is eHealth?

Jacobine: “eHealth is de verzamelnaam van allerlei digitale hulpmiddelen in de zorg om de gezondheid en de gezondheidszorg te verbeteren.”

Wat zijn de voor- en nadelen van eHealth?

Ronald: “Met eHealth kun je patiënten extra informatie bieden. Het geeft iemand de gelegenheid meer eigen regie over zijn gezondheid te voeren en het kan sneller zijn dan persoonlijk contact. Nadelen zijn dat schriftelijke informatie verkeerd begrepen kan worden, je elkaar niet in de ogen kunt kijken en dus geen uitdrukkingen van iemand ziet, niet elke patiënt in staat is om regie over zijn eigen gezondheid te hebben of dat niet wil en er zijn risico’s op het gebied van privacy in verband met de beveiliging van de digitale omgeving.”

Wat doet gezondheidscentrum Charley Toorop op dit gebied?

Jacobine: “We hebben digitale informatieschermen in de wachtkamer met relevante informatie en de wachttijden per huisarts. Daarnaast kunnen mensen online een afspraak maken via onze website. Ook de doorverwijzingen naar het ziekenhuis gaan digitaal. Kreeg je vroeger een verwijsbriefje, tegenwoordig gaat dat allemaal digitaal en krijgt de patiënt vanzelf een oproep van de betreffende specialist. Ook hebben wij een digitaal dossier van de patiënt, dat wij bij een eventuele overstap naar een andere huisarts doorsturen zodat de gegevens altijd en overal actueel zijn. Daarnaast verzenden de praktijkondersteuners afspraakherinneringen via SMS.”

Hoe kijkt Charley Toorop aan tegen het delen van gegevens?

Ronald: “Patiënten moeten toestemming geven voor het delen van hun gegevens. Ook bij de apotheek moet dat apart worden aangegeven. Dat is belangrijk omdat je bij een acute situatie gelijk de medische informatie moet hebben over iemand. Weet je bijvoorbeeld niet dat iemand allergisch is voor antibiotica dan kan dat desastreuze gevolgen hebben. Wat betreft elektronische consulten zijn wij vooralsnog wat terughoudend. Wij bieden het nog niet aan omdat wij het heel belangrijk vinden om iemand die serieuze klachten heeft te observeren en eventueel onderzoek te doen. Het gaat er ongetwijfeld komen, maar we zijn nog in discussie over de manier waarop we dit willen organiseren. We doen dus best veel qua eHealth, maar bijvoorbeeld videochat met patiënten is nog toekomstmuziek. Wij gaan mee met onze tijd, maar in ons eigen tempo en op een verantwoorde manier.”

 

terug naar boven