Slapen: niet voor iedereen vanzelfsprekend

Goed slapen is belangrijk voor uw gezondheid. Helaas hebben veel mensen slaapproblemen. Blijf daar niet te lang mee rondlopen, maar kom voor advies naar gezondheidscentrum Charley Toorop. Uw huisarts, de praktijkondersteuner huisartsen ggz (poh ggz) en/of uw fysiotherapeut kunnen u elk vanuit een eigen invalshoek helpen uw slaapprobleem aan te pakken. lees verder

‘Uw huisarts, poh ggz en fysio kunnen helpen’

Volgens huisarts Ronald van Leeuwen zijn er diverse oorzaken zijn van slaapproblemen. “Allereerst is het belangrijk te onderzoeken waar de problemen vandaan komen. Wordt een slaapprobleem veroorzaakt door psychische of lichamelijke aandoeningen of medicijngebruik of is daar geen sprake van?” Sommige mensen lijden aan zogenoemde primaire insomnia, oftewel een slaapprobleem waaraan geen andere direct aanwijsbare klachten ten grondslag liggen. De slapeloosheid, het niet kunnen inslapen of het moeite hebben met doorslapen worden dan meestal veroorzaakt door te veel spanning overdag. Maar vaak staan slaapproblemen niet op zichzelf en zijn ze onderdeel van andere klachten zoals overmatig gebruik van alcohol of drugs, piekeren of pijnklachten.

Oorzaken

Wie slaapproblemen heeft, kan door de huisarts worden doorverwezen naar poh ggz Mike Overdevest en/of fysiotherapeut René Oonk van FysioNesse. “Samen met de patiënt probeer ik de dieperliggende oorzaak boven water te krijgen van de slaapproblemen,” vertelt Mike. “Op basis daarvan start ik mijn behandeling. Blijken medicatie of andere lichamelijke klachten ook een rol te spelen, dan kijken de huisarts en de apotheker ook mee. Om de problemen te achterhalen, nemen we de persoonlijke situatie van iemand door en vragen we soms een slaapdagboek bij te houden.”

Om de stress overdag te beperken om het slaapritme van iemand weer beter te krijgen, biedt René een slaaptraining aan. “Tijdens de behandelingen geef ik uitleg over slaap, leer ik ontspanningsoefeningen aan waarbij de ademhaling centraal staat en krijgt u handvatten voor een goede overgang van de drukte van de dag naar de rust van de nacht. De doelstelling is met oefeningen lichaam en geest tot rust te brengen en zo het patroon en de kwaliteit van uw slaap te verbeteren.”

Adviezen

U kunt zelf ook veel doen om beter te slapen. “Ga overdag of vroeg in de avond sporten of bewegen. Neem ’s avonds geen koffie of andere drank met cafeïne en beperk het alcoholgebruik. Stop een uur voor het slapengaan met kijken naar de televisie, turen naar een computerscherm en/of met je mobiel bezig zijn. Zorg een uur voor het slapengaan voor ontspanning, zoals een korte wandeling, een warm bad, ontspanningsoefeningen en/of luisteren naar muziek, sta elke ochtend rond dezelfde tijd op en ga rond een vaste tijd naar bed,” adviseert Mike. “Kijk ook eens kritisch naar je slaapkamer,” voegt René hieraan toe. “Is het donker genoeg? Is je matras goed? Gebruik oordopjes als je gevoelig bent voor geluiden en leg je mobiele telefoon niet naast je bed.” Wie slecht slaapt, komt vaak in een vicieuze cirkel terecht qua gezondheid. Te weinig slaap heeft invloed op je functioneren. Ronald: “Probeer het niet zover te laten komen en neem contact met ons op als u chronische slaapproblemen heeft. Wij kunnen u dan, vanuit verschillende disciplines, handvatten geven om het patroon en de kwaliteit van slapen te verbeteren.”

Op www.snelbeterinjevel.nl kunt u verschillende trainingen doen: beter slapen, minder stress of minder piekeren. U krijgt allerlei oefeningen. VGZ (www.vgz.nl) heeft een app met mindfulness oefeningen om beter te ontspannen en dus beter in slaap te vallen. Kijk ook eens op www.thuisarts.nl voor informatie over en adviezen voor slaapproblemen.

 

 

 

terug naar boven