Samenhang en samenwerking voor betere zorg

‘Hart voor de patiënt’
Coördineren, leidinggeven, motiveren, organiseren. “Dat is wat managers doen en dat is dus ook wat ik doe.” Aan het woord is Jan Pieters, manager van gezondheidscentrum Charley Toorop.

“Maar je mag me ook aanjager, Manusje van alles of spin in het web noemen en soms ook crisismanager. Van financiën en personeel & organisatie voor de huisartsen tot facilitaire zaken en inhoudelijke ontwikkelingen op zorggebied voor het gezondheidscentrum: mijn drie werkdagen per week zijn nooit saai,” vervolgt Jan Pieters. Hij heeft jarenlange bestuurservaring in de zorg. Reden voor de huisartsen van Charley Toorop om hem in 2011 te vragen de huisartsenpraktijk en het gezondheidscentrum verder te ontwikkelen. “Wat we willen is dat u als patiënt onze zorg als de beste zorg in uw buurt ervaart,” benadrukt hij. “Iedereen die binnenstapt in ons gezondheidscentrum moet zich welkom voelen en precies die behandeling krijgen die hij of zij nodig heeft. Klantvriendelijkheid en patiënttevredenheid vinden we erg belangrijk.”

“Als mensenmens wil ik graag met mensen bezig zijn en met elkaar resultaten boeken,” aldus Jan Pieters.

Kwaliteit en service
In dat kader besteedt Jan veel tijd en aandacht aan de samenhang en samenwerking tussen de verschillende zorgverleners in het gezondheidscentrum. “Niet omdat dat leuk is, hoewel het dat wel is, maar omdat de zorg daardoor beter wordt.” De huisartsen, apothekers en fysiotherapeuten hebben hiervoor begin 2012 een stichting opgericht. Recent hebben ook de diëtisten en verloskundigen zich hierbij aangesloten. “Kernwoorden voor dit samenwerkingsverband zijn kwaliteit en service. Met elkaar zijn we verantwoordelijk voor de zogenoemde geïntegreerde eerstelijnszorggelden. Deze besteden we zo, dat u daar als patiënt beter van wordt. Zo hebben we zorgprogramma’s opgezet, bijvoorbeeld voor eerstelijns geestelijke gezondheidszorg, voor ouderen, voor diabetici en voor mensen met seksueel overdraagbare aandoeningen. Verder hebben we de afgelopen tijd veel gedaan om u nog beter van dienst te zijn. Onze website is vernieuwd, dat wil zeggen gebruiksvriendelijk en actueel gemaakt en we geven vier keer per jaar Toorop Actueel uit. Ook hebben we onze telefonische bereikbaarheid verbeterd door de aanschaf van een nieuwe telefooncentrale met één telefoonnummer voor al uw vragen. Daarnaast is het aanvragen van herhaalrecepten verbeterd. Het wachten in de wachtkamer hebben we prettiger voor u gemaakt door wifi en actuele informatie op ons eigen tv-systeem aan te bieden. We hebben dus in korte tijd al best veel bereikt.”

Waarderen
Dat is ook precies wat Jan het leukste vindt aan zijn werk. “Als mensenmens wil ik graag met mensen bezig zijn en met elkaar resultaten boeken. Het team dat hier aan de Tooropsingel zit, is erg leuk en zeer collegiaal. Ze hebben allemaal hart voor de patiënt. Ik ben blij hieraan mijn steentje te kunnen bijdragen. Werken vind ik gewoon leuk. Samen krijg je iets voor elkaar. Het gezondheidscentrum ontwikkelt zich, de samenhang in de zorg groeit en de medewerkers werken met plezier. Maar het mooiste is als de mensen, of dat nu patiënten of collega’s zijn, laten zien dat ze waarderen wat je doet!”

Zwaar vak
Jan kan terugkijken op een lange loopbaan in de zorg, maar had nog nooit met en voor huisartsen gewerkt. “De beroepsgroep zit in een overgangsfase. Het gaat niet meer alleen om patiëntenzorg, huisartsen moeten ook een bedrijf runnen. Ik vind het een heel zwaar vak, met lange werkdagen. Spreekuren, visites, avond- en weekenddiensten op de huisartsenpost, overleg met specialisten en ziekenhuizen en dan ook nog eens de verantwoordelijkheid om een praktijk te leiden. Huisartsen werken naar mijn mening ontzettend hard.”


terug naar boven