Onze centrumassistenten aan het woord

‘Wij willen iedereen zo goed mogelijk helpen’

“Iedere dag van 8.00 tot 17.00 uur rinkelt bij ons de telefoon. We krijgen dagelijks tussen de 250 en 300 telefoontjes. Dat kunnen acute hulpvragen zijn die binnenkomen via onze spoedlijn, maar meestal willen de bellers een afspraak, advies, overleg of de uitslag van een onderzoek weten,” aldus Rosemary Meijer. “Als centrumassistenten doen wij aan de telefoon de eerste intake. We stellen u hiervoor veel vragen. Zo kunnen we de urgentie bepalen; zijn uw klachten zodanig dat u die dag gezien moet worden, dat het een dag later kan of dat wij het zelf kunnen afhandelen met een recept of advies. Ook beoordelen we bij welke zorgverlener u het beste terechtkunt. Dat kan uw huisarts zijn, maar ook de praktijkondersteuner, verpleegkundig specialist, een arts in opleiding tot huisarts of bij dringende zaken een andere huisarts als uw eigen huisarts niet beschikbaar is. Als u niet in staat bent om naar ons te komen, dan kunt u tussen 8.00 en 10.30 uur bellen om een afspraak te maken voor een huisbezoek. De huisarts of verpleegkundig specialist komt dan bij u langs.”

Centrum Assistenten

“We willen u alle aandacht en zorg geven,” aldus Manon van der Giessen (rechts) en Rosemary Meijer.

Alles in overleg “Wij willen iedereen zo goed mogelijk helpen en daarom is het belangrijk dat wij alle spreekuren zo efficiënt mogelijk indelen,” stelt Manon van der Giessen. “Om die reden kijken we ook of een consult van tien minuten voldoende is. Heeft u meerdere klachten? Geef dit dan bij het maken van de afspraak aan ons door. Wij kijken dan of het zinvol is om een dubbele afspraak te plannen zodat u voldoende aandacht krijgt. Hetzelfde geldt als u met z’n tweeën komt. Een andere tip die wij u willen geven is uw spreekuurbezoek voor te bereiden. Maak een briefje met wat u wilt bespreken om zeker te weten dat u niets vergeet tijdens het consult. Neem ook eventuele correspondentie van andere zorgverleners mee. Als centrumassistenten werken we voor alle huisartsen. We doen altijd alles in overleg met hen. Samenwerken, overleggen en afstemmen met alle betrokkenen is de kern van ons vak. Dat geldt ook voor onderzoeksuitslagen. Wij interpreteren deze niet, dat doet de huisarts. Ziekenhuizen en laboratoria noemen vaak een dag waarop de uitslag bekend is. Ze zeggen er dan niet bij dat de huisarts deze uitslag eerst moet bekijken en moet bepalen of, en zo ja welke acties er nodig zijn. Dat kost tijd. Daarom kunnen we de uitslag van een onderzoek pas na 14.00 uur aan u doorgeven. Bijkomend voordeel is dat we dan minder worden gebeld dan ’s ochtends waardoor we meer tijd voor u hebben.”

  • Onze centrumassistenten adviseren:
  • Bij een levensbedreigende situatie belt u 112, in andere noodgevallen kunt u ons op werkdagen tussen 8.00 en 17.00 uur bereiken op onze spoedlijn, 010 – 4 555 888, keuze 1.
  • Voor alle niet-spoedzaken kiest u keuze 3. U krijgt dan direct te horen hoeveel wachtenden er voor u zijn. We doen er alles aan om u snel te woord te staan. Toch kan het voorkomen dat u meerdere bellers voor u heeft. Ook als u ons tussen 12.30 en 13.30 uur belt, kunnen de wachttijden oplopen in verband met lunchpauze. Heeft u geen haast dan adviseren we u ons later terug te bellen.
  • Als u op dezelfde dag een afspraak met uw huisarts wilt, kunt u het beste zo vroeg mogelijk in de ochtend bellen. – Lever urine voor 11.00 uur in. Gebruik een schoon en goed afsluitbaar potje en zet daarop uw naam en geboortedatum. Tussen 11.00 en 14.00 uur beoordelen de huisartsen wat er moet gebeuren.
  • Als uw bloed moet worden onderzocht, kunt u tussen 7.45 en 9.15 uur bij ons uw bloed laten prikken. U heeft hiervoor een verwijzing van uw (huis)arts of eventueel een formulier van de trombosedienst nodig.
  • Bel voor de uitslag van een onderzoek altijd na 14.00 uur.

terug naar boven