Nieuwe aanpak van slaapproblemen

‘Overdag goed ontspannen, ’s nachts beter slapen’
“Lijd je aan primaire insomnia, dan heb je een slaapprobleem dat niet wordt veroorzaakt door psychische of lichamelijke aandoeningen of medicijngebruik. Het gaat om slapeloosheid, niet kunnen inslapen of moeite hebben met doorslapen. Deze nachtelijke problemen worden overdag gecreëerd,” aldus gecertificeerd slaapinstructeur René Oonk. ‘s Nachts wakker liggen, is het resultaat van te veel spanning overdag. “We kunnen dat aanpakken door u te leren die stress te beteugelen. Tijdens de behandelingen geef ik u uitleg over slaap, leer ik u ontspanningsoefeningen waarbij de ademhaling centraal staat en krijgt u handvatten voor een goede overgang van de drukte van de dag naar de rust van de nacht.”

Als een dolle
Bij de oefeningen gaat het om kleine, simpele, zachte bewegingen en ademhalingstechnieken om uw lichaam en uw gedachten tot rust te brengen. Hierdoor verbeteren het patroon en de kwaliteit van uw slaap. “De oefeningen doet u overdag zittend en kunt u eventueel ’s avonds liggend in bed doen. U legt bijvoorbeeld uw hand op tafel en duwt zachtjes met uw duim eerst een aantal keer achter elkaar op het ritme van uw ademhaling op het tafelblad en dan ook heel bewust een aantal ademhalingen niet. Die pauzes, daar gaat het om, daarin zit het remmen van uw zenuwstelsel dat als de spanning blijft bestaan als een dolle in de weer blijft. Kunt u overdag goed ontspannen, dan slaapt u ’s nachts beter. Dat klinkt eenvoudig, maar dat is het niet. We starten met een hoge dosis van drie keer per dag slaapoefeningen. Dat klinkt niet zo zwaar, maar dat is het wel voor mensen die te veel stress hebben. De aanpak kost echt tijd en moeite, maar uiteindelijk lukt het en is de beloning dat u weer lekker slaapt.” René geeft nu vaak slaaptraining als onderdeel van andere fysiotherapiebehandelingen. “Slecht slapen wordt meestal niet als de hoofdklacht gezien en krijgt dus vaak niet de aandacht die het verdient. Toch helpt beter slapen vaak ook bij het aanpakken van andere problemen, omdat u beter uitgerust bent. Slaaptraining kan de vicieuze cirkel doorbreken.”

 

Wat is (goed) slapen?

  • Slaap is een dagelijks terugkerende toestand van lichamelijke en geestelijke rust. De hersenen blokkeren de prikkels vanuit de omgeving, de meeste spieren ontspannen zich en uw bewustzijnsniveau, hartslag en ademhaling zijn laag.
  • Mensen slapen gemiddeld een derde deel van hun leven.
  • Ieder lichaam heeft behoefte aan slaap. Het geeft ruimte voor herstel en houdt de hersenen schoon.
  • Slapen gebeurt in cycli van slaapfasen die elk 1,5 uur duren. Gemiddeld doorloopt u vier of vijf cycli per slaap. In de loop van de nacht slaapt u minder diep en droomt u meer.
  • Het tijdstip waarop u slaperig wordt en de hoeveelheid slaap die u nodig heeft, zijn afhankelijk van de biologische klok en die verschilt per persoon. De kans op gezondheidsproblemen kan toenemen als u structureel minder dan zes en meer dan negen uur per dag slaapt, maar veel belangrijker is de kwaliteit van uw slaap. Vooral de eerste vier à vijf uur slaap zijn cruciaal.
  • Regelmaat bevordert een goede nachtrust.
  • Slaapgebrek heeft een negatief effect op uw concentratie, spraakvermogen, reactiesnelheid, besluitvaardigheid, gevoel voor tijd en ruimte, creativiteit en immuunsysteem.

“U leert uw lichaam te ontspannen en uw gedachten tot rust te brengen met als beloning dat u weer lekker slaapt,” aldus René Oonk.


terug naar boven